Bezichtigingsreis van 13 t/m 20 maart verslag 3

20 maart 2016 - El Paso, Texas, Verenigde Staten

Dinsdag tot en met vrijdag zijn wij in El Paso waar wij onder begeleiding van Sandra en Dennis van de Wijngaart indrukken te krijgen waar we komen wonen en beslissingen te nemen voor de scholen van de kinderen.

El Paso is een stad in het uiterste westen van de Amerikaanse staat Texas. De stad is gelegen aan de rivier de Rio Grande, die de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten vormt. Aan de andere kant van het water ligt de Mexicaanse stad Juárez. De stad El Paso zelf telt ongeveer een half miljoen inwoners. De stad wordt gesplitst door een berg. Aan de oost kant ligt Fort Bliss, de basis waar wij komen te wonen. Fort Bliss is een basis die samen met het oefen terrein zo groot is als de provincie Utrecht. Alles is op deze basis aanwezig. Huisarts, ziekenhuis, shopping mall, bowlingbaan, bioscoop, restaurants, sporthallen enz. En alles Amerikaans groot.

Ron zal vanaf mei een opleiding gaan volgen op de United States of America Sergeant Major Academy ( USASMA). Een pittige opleiding van 12 maanden waar hij les krijgt over 5 ondewerpen en deze lessen worden departments genoemd:

·         DFM, Department of Force Management

·         DJIIM, Department of Joint, Interagency,Intergovernmental and Multinational

·         DAO, Department of Army Operations

·         DMH, Department of Military History

·         DCL, Department of Command Leadership

Sander zal naar een high school gaan. We konden kiezen uit 2 scholen. Private high school, Redfort of een public High School, Chapin. Redfort is een traditionele school met veel normen en waarden die ze in stand houden. Hij zou dan in uniform moeten. ’s Middags eten ze met elkaar in groepjes op porselein servies en met zilver bestek. Jongens schuiven de stoelen van de meisjes aan en leraren leren de kinderen tafelmanieren en tafelconversaties. Strakke regels maar hoog niveau.

Chapin, (de school war Sander uiteindelijk voor gekozen heeft) is een grote school waar ze ook normen en waarden erg hoog hebben staan. Manieren maar ook uiterlijk. Geen tattoo,  geen piercings, respectabele kleding e.d. Veel sporten met een sprothal zoals je in films ziet. Heel Amerikaans. De vakken hier sluiten beter aan bij Nederland zodat Sander bij terugkomst hopelijk door kan stromen.

Maaike zal naar UTEP ( University of Texas El Paso) gaan. Een mega complex met 20 gebouwen in de Tibetaanse architectuur. Er zijn ongeveer 26.000 studenten en er kan in 71 richtingen gestudeerd worden. Oftewel ze zal veel indrukken opdoen. Maaike hoopt hier voor een deel verder te kunnen met haar eigen chemie studie.

Over mijn leven daar heb ik nog niet zoveel vertelt maar een moeder is eerst bezig om het voor de anderen te regelen om daarna aan zichzelf te denken. Dat geld bij mij ook zo. Ik zal jullie op de hoogte houden met wat ik daar ga doen.

Zoals je ziet en leest, heel veel indrukken maar wel goede. Bij de terugreis kwamen te de conclusie dat we het zeker zagen zitten om hier te gaan wonen en leven met ons gezin. Het voelt echt als een cadeautje en een mooi avontuur wat we daar gaan beleven. Nu nog in Nederland alles verder regelen en afscheid nemen van onze dierbaren( Dat wordt nog het moeilijkst.)

1. Tanja:
    23 maart 2016
    Waanzinnig wat een indrukken jullie weer hebben opgedaan en ontzettend leuk geschreven ook. Spannend om te lezen met welke keuzes jullie allemaal te maken krijgen (scholen kids, wat ga je straks zelf doen Agnes), maar jullie kennende komt dit allemaal goed. succes met alle regel zaken in Nederland. xxx
  2. Annet:
    24 maart 2016
    Tsjonge, wat een fantastisch avontuur gaan jullie aan! X
  3. Christi:
    29 maart 2016
    Super spannend! Ik ga jullie volgen, hoor!