Bijna halverwege maar nog zoveel leuks voor de boeg

20 december 2016 - Fort Bliss, Texas, Verenigde Staten

Hier dan eindelijk weer een berichtje vanuit Amerika. Het heeft een tijdje geduurd  maar het gewone leven is hier ook gewoon verder gegaan. Kinderen naar school , mamma druk met van alles en nog wat. En het is sneller om even wat op facebook te posten.

Ron is erg druk met zijn opleiding. Op dit moment 2 van zijn 5 departementen afgerond. En hij begint een aardige nerd te worden. Haalt allemaal maar hoge cijfers. Maar moet er wel hard voor werken. Bijna elke avond tot laat aan het werk. Dat zijn dan de dingen die ik niet op Facebook plaats.

Maar Ron voelt zich aardig thuis hier. Als enige buitenlander in een klas, je bent dan aardig bijzonder en dan ook nog mee kunnen komen met alle Amerikanen, geeft toch wel een aardig goed gevoel.  In elk departement heeft hij een andere klas maar zijn eerste klas blijft de klas die na elk departement weer samen komt om te evalueren maar waar hij ook 3x in de week om 6 uur ’s ochtend PRT ( Physical Readiness Training) moet doen. Op commando tegelijk fysieke oefeningen doen.

Met de mensen uit deze klas hebben we ook al een leuke tijd gehad. Ze hebben Ron en Sander meegenomen om te schieten. Bijna iedereen in de klas heeft een geweer of pistool. Ze vinden het ook heel vreemd dat ik er weerstand tegen heb. Voor hun is het zo gewoon. Zoals ik al eerder heb vertelt . Je kunt ze gewoon in de winkel kopen waar je ook je kerstkaarten koopt

.IMG_1719Football game UTEP-Army

Maar we ook al zijn door hun meegenomen naar een Amerikaans footbal game. ( blijft toch vreemd dat je een sport football noemt maar er maar weinig momenten zijn dat ze de bal aan de foot hebben). UTEP. ( plaatselijke universiteit waar Maaike op op zit) tegen de Army. Ik weet niet of dit alleen in El Paso is en daar ook op UTEP veel militairen zijn maar tijdens de wedstrijd wordt er altijd een familie bedankt voor hun inzet voor het land en ook in het algemeen de militairen bedankt.. Ook zijn we door meerdere uitgenodigd bij hun thuis om te BBQ-en. Maar hebben wij hun een beetje van onze cultuur ( sinterklaas spel) en eten ( Italiaans want niemand zit te wachten op hutspot in de zon) kunnen laten genieten.

We hebben hier al echt mooie contacten mee opgebouwd. Je bent toch afhankelijk van ze nu je zo ver weg van vrienden en familie zit. Ook met de Internationals bouw je iets moois op. Hier hebben echt al vrienden gemaakt. Je hebt het leuk met iedereen maar je hebt iets speciaals met sommigen.

IMSO is een afdeling binnen de opleiding van Ron die alles regelen voor de Internationals. Voor alle regel zaken kun je bij hun terecht maar hun zorgen er ook voor dat wij het  Amerikaanse leven beleven. Ze zorgen ervoor dat alle vrouwen elke week bij elkaar kunnen komen voor gezelligheid, informatie maar ook om op elkaar terug te kunnen vallen. Zo hebben ze een thanksgiving, Halloween trunk and treat  en een kerstdiner voor ons georganiseerd.

IMG_179415380458_1260805213980213_7716536851728851128_n (1)

En zijn we naar Grand Canyon, Hooverdam en Las Vegas geweest georganiseerd door IMSO.  Een cultureel reisje voor de mannen om hun te informeren over Amerika maar waar de familieleden met mee mochten. Een geweldige ervaring. Met z’n allen in de bus om 9 dagen onderweg te zijn . De Grand Canyon was op mijn bucketlist dus die heb ik af kunnen vinken Wat was dat mooi. De Amerikanen noemen het een groot gat maar het is een niet voor te stellen  mooie plek . Dat dit door de natuur is ontstaan maakt dat je even stil staat bij wat de natuur ons allemaal voor moois geeft. .

IMG_2054        IMG_1960

Daar had ik nog wel een paar dagen kunnen blijven. Ook de Hoover dam is iets wat mooi is om te zien maar wat je ook aan het denken zet welke uitvindingen en wijsheden ze in die tijd al konden bedenken om zo iets groots in dat tijdsbestek konden maken.

IMG_2195IMG_2189

En als laatste zijn wij 3 dagen 4 nachten naar Las Vegas geweest. Ook iets wat ik mee wilde maken maar had wel iets korter mogen zijn. Heel iets anders maar ook iets waar je je van te voren niets bij kan voorstellen. Dit is zo uniek. De stad leeft 24/7 en alles is over de top . Alle hotels hebben een thema en hebben dat tot de puntjes uitgevoerd. Zoals in hotel the Venetian is overal in het hotel Venetië nagebootst. Zelfs het plafon is als een hemel en de gondola’s varen door het hotel. In ons hotel was er een zwembad met een glijbaan door een aquarium met vissen heen .

IMG_2250

Je kan in deze stad echt overal van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gokken en daar komt dan ook iedereen voor. Ook wij hebben een dollar vergokt. We wilden dit wel meer doen maar Sander mag niet in de gokhal komen en Maaike mag er alleen doorheen lopen. Bedenk dan wel dat je in alle hotels overal gokautomaten en goktafels staan.  De stad is ook altijd in beweging. Overal bandjes die spelen of optredens gegeven.. Ons hotel zat aan Freemontstreet waar je via een zipline van de een naar de andere kant kon komen. Iets wat de kinderen natuurlijk geweldig vonden om te doen  Wel zijn we naar de show Mystere van  Cirque de Soleil geweest . Magnifiek, iets wat veel indruk heeft achter gelaten. En te bedenken dat wij op de 4e rij zaten voor de helft van de prijs. Las Vegas is een belevenis die we niet zou gauw zullen vergeten, gedaan hebben maar niet zo snel naar terug zullen.

We zijn na 5 maanden aardig gewend,, hebben al veel gedaan en hebben ons ritme gevonden  Waar de kinderen naar school gaan en vrienden hebben gemaakt . Sander gaat elke dag om 8 uur de deur uit  .en komt om 6 uur pas weer aangezien hij in het voetbal team is gekomen en elke dag plus zaterdag 2 uur moet trainen. Voor hem wel vermoeiend maar hij vind het nog steeds erg leuk. Zijn vrienden van school komen uit Amerika en 1 uit Singapore. Met z’n allen voetballen en gamen ze veel maar zijn ook naar Homecoming geweest. De start van school wordt gevierd met een feest waar je netjes voor gekleed moet zijn. Wat een mannen dan.

IMG-20161001-WA0002

Sander zijn school is 5 minuten van huis. Hier gaan veel army brats ( kinderen van militairen) heen. Het is toch anders om een kind van een militair te zijn in Amerika dan in Nederland. Ten eerste verhuizen heel veel en heel ver . Leven veel op de basis. Vanwege de vele verhuizingen krijgen  ook veel kinderen home scholing.  We hebben hier nog wel een klein incident meegemaakt waar je achteraf van denkt wat is er hier gebeurd/. Sander zijn school houd ons via telefoon op de hoogte . Op een morgen wordt ik gebeld en hoor ik een bandje van school dat de school in lock out zit.. Dat betekent dat niemand in of uit de school  mag Een jongen had een dreigement op facebook gezet dat hij met een pistool naar school zou komen. Gelukkig achteraf niets aan de hand.

Ook voor een army wife (spous) is het anders. Ik ben toch het grootste gedeelte van het jaar Agnes Nijeboer met mijn eigen werk en af en toe de vrouw van. Hier wordt toch van de vrouw verwacht dat ze anticipeert in het werk van haar man. Er wordt toch wel van haar verwacht dat ze vrijwilligers werk gaat doen. Er zijn veel commissies gerund door vrouwen..

Maaike heeft het erg naar haar zin op UTEP. UTEP is een mega school met 26.000 studenten. Er kan in 71 richtingen gestudeerd worden. Het is een dorp op zich. Als je geïnteresseerd bent moet je het maar eens opzoeken op Google earth/ Street vieuw . Het is namelijk niet uit te leggen. Ondanks dat het onderwijs systeem hier heel anders is hebben de schclen van Maaike en Sander voor hun opmaat de school afgestemd, Sander volgt in Amerikaanse schooltijd 3 vakken voor de Nederlandse school. Geschiedenis, Economie en Nederlands zodat hij straks in Nederland gewoon weer verder kan. Maaike volgt lessen in het 1e, 2e en 3de jaar omdat het systeem hier zo werkt dat je in elk semester vakken af sluit en in Nederland je elk jaar veel de zelfde vakken hebt en het niveau zwaarder wordt. Het is een geregel maar de scholen hebben wel enorm meegewerkt.

Zoals ik al zei hebben we al veel kennissen/vrienden gemaakt hier en ondernemen we veel met ze. We gaan veel met Internationals om maar ook hebben we een Amerikaanse sponsor. Dat is een gezin die aan je gekoppeld word als je dat wilt en die je een beetje meenemen in Het El Paso/ Amerikaanse leven. Wij hebben het hiermee erg getroffen . Wij zijn gekoppeld aan een Amerikaans gezin met 2 meiden van 14 en 16jaar die erg goed klikken met Maaike en Sander. Zij hebben ons al een paar keer bij hun thuis uitgenodigd en kennis laten maken met hun familie en  vrienden . En wij hun bij ons uitnodigen om een beetje van het Europese leven en eten te laten kennis  maken. Wij zijn door hun ook al meegenomen naar hun huisje in Ruidoso, Een dorpje 2 uur rijden van El Paso in de bergen maar waar het in de winter sneeuwt. Net het weekend dat wij er zijn valt daar de eerste sneeuw. Heel bijzonder dat je hier ondanks dat het ook wel kouder is geworden en ’s nachts af en toe naar het vriespunt gaat je overdag  nog steeds dagen hebt rond de 20 garden en je dan 2 uur kunt rijden en in de sneeuw staat.

15317731_1247597611967640_6903560373579089548_n    IMG_2594

Het rare is dat wij in Nederland niet elk weekend iets plannen en we hier niet alleen in de weekend maar zelfs vaak door de week voor iets uitgenodigd worden of zelf iets organiseren of ergens naar toe gaan. En je gaat ook bijna overal wel heen omdat je wij het leuk vinden om andere mensen uit andere landen met andere culturen te leren kennen en je zoveel mogelijk uit dit jaar wilt halen maar dit ins soms wel vermoeiend. En soms is de reden ook dat je er wel  bij wilt horen en mee wilt doen. Want ondanks dat we al vrienden hebben gemaakt ben je nog wel steeds in het stadium van elkaar leren kennen en dat is investeren.

Met de Internationals hebben we het al heel vaak heel gezellig gehad  Zoals een  geweldig  cocktail party die we hebben georganiseerd Omdat ik samen met Joanna uit Nieuw Zeeland een recept tegen kwam van een cocktail die ons erg lekker leek en we wel een goed excuus nodig hadden om het te maken dan is het in mijn brein logisch om een cocktailparty te organiseren.

IMG_1694  IMG_1715

Iedereen moest een recept met ingrediënten van een cocktail meenemen . Als er dan 10 gezinnen komen dan is alles er om  het heel gezellig te hebben.  Maar ook het oktoberfeest, georganiseerd door de grote hoeveelheid duisters die hier zitten vanwege dat er een air force afdeling van de Duitsers hier geplaats is, was erg gezellig. Ron was zelfs in lederhose

14449747_1179653268762075_3603156879848998604_n  IMG_2502

Maar ook een high tea,,  thanksgiving diner, picknick in het park of een uitnodiging voor een  meteor regen te bekijken, waren momenten die erg mooi zijn om dat mee te mogen maken.

Ondanks dat El paso in de woestijn ligt kun je met 2 uur rijden genoeg zien. Er zijn veel bergen en mooie dorpjes te bezichtigen. Veel in Mexicaanse sfeer en ook veel herinneringen aan Billy the Kid. . 2 uur ten oosten van El paso ligt Carlsbad Cavern.  Een Nationaal park staat New Mexico. En is ondergrondse toeristische grotten. We zijn daar met onze Canadese en Nieuw Zeelandse vrienden heen geweest .

IMG_1126IMG_1052

Ook zijn we met hun en Duitse vrienden in White Sands een nachtje wezen kamperen. Een herinnering om nooit te vergeten. Niet alleen vanwege het feit dat het heel bijzonder is omdat als je net nog over droge heuvels hebt gereden er ineens duinen met spiegel wit zand zomaar op kan doemen. White Sands National Monument bestaat uit duinen met gipskristallen met een oppervlakte van ongeveer 710 km², Ongeveer 40% daarvan bevindt zich binnen de grenzen van het park, de overige 60% valt onder een gebied dat militair terrein is..

Maar we zullen het ook niet zo gauw vergeten aangezien ik daar mijn neus heb gebroken en mijn nek zwaar gekneusd. We hebben midden in de duinen gekampeerd en zoals een goede moeder betaamd waarschuw ik iedereen voor het lijntje van de tent en val ik, met mijn handen vol met eten, in het pikke donker  over het lijntje en raak frontaal mijn gezicht  tegen de auto. Auto oké. Neus iets minder.

Maar voor vanwege de strak blauwe lucht en het witte zand had ik voor die tijd al hele mooie foto’s kunnen maken

IMG_1467

Terug kijkend hebben we veel dingen ondernomen en mooie en interessante mensen mogen ontmoeten En ervaar ik de Amerikanen tot nu toe als erg open je wordt altijd begroet met een knuffel, heel geïnteresseerd in ons en ze zijn erg behulpzaam. Tevens is de omgeving erg mooi. Ik hou ervan om elke dag tegen de berg aan te kijken.. Tuurlijk mis ik de bomen maar voor een jaar is dit erg mooi. Want waar bomen goed groeien is er ook vaak regen en aan het weer hier kan ik wel wennen. Als ik iets mee zou mogen nemen naar Nederland zou dat, samen met bepaalde mensen, zeker op mijn lijstje staan. En ik geniet van de vele kleuren in de lucht hier . Ik kijk vaak met veel plezier naar de opkomende en ondergaande zon hier, dat gaat vaak gepaard met mooie luchten. Ik heb geen flauw idee waarom dat hier is . Misschien wel omdat we hier weinig wolken hebben.

15203262_1241124102614991_4571416267952645859_n

Zoals jullie lezen hebben we het hier erg goed. En genieten we enorm van ons jaar. Morgen gaan we beginnen aan een trip naar Californië. Weer een ander gedeelte van Amerika ontdekken. En kerst vieren in de zon.  Ik denk dat we daar weer met veel verhalen van  terug zullen komen.

1. Gerrie otterman:
    Hoi allemaal :
    Heel leuk weer een reisverslag te lezen : en gelukkig allemaal goed daar en genieten jullie er met volle teugen van ! leuke foto.s!!
    We wensen jullie een fijne kerst en alle goeds voor 2017!!
    groetjes uit Hardenberg ; wim en gerrie en kids xx
  2. Henk en Hennie Nijeboer:
    21 december 2016
    nu hebben wij jullie laatste reisverslag gelezen.
    Wat zien jullie veel en wat reizen jullie veel.
    Wat fijn dat het met de kids zo goed gaat. als jullie weer in Holland zijn gaan jullie dan een film dag houden?
    Tot een volgend reis verslag he?
    groetjes uit Zeist,
  3. Jan en Jennie Ramaker:
    21 december 2016
    Hoi allemaal wat is het leuk om weer wat van jullie te horen. Zo te lezen genieten jullie er wel van, veel reizen en dan veel zien. Groot gelijk je bent er nu. Groetjes van ons en een heel fijn en gelukkig en gezond 2017.
  4. Marcel Scherpenkate:
    21 december 2016
    Voor jullie ook een fijne kerst en een goed 2017 gewenst. Geniet er nog maar even van.Groeten uit Hardenberg.

5. Ageeth:
    Hoi Agnes,
    Prachtig verhaal,erg herkenbaar.
    Ook ik vond Las Vegas way over the top.
    En de spontaniteit van de Americans is sons overweldigend, maar ook zo lekker laagdrempelig . En soms overdone.
    Enjoy your Holidays in California.

Groetjes, Ageeth
  6. Derk, Inge, Ian en Jason:
    31 december 2016
    Wat een geweldig reisverhaal weer, Agnes! Leuk om jullie ervaringen te lezen en wat het nog een beetje extra leuk maakt is dat wij (zoals ik al eens eerder schreef) volgend jaar zomer een aantal dezelfde high-ligts gaan bezoeken. Fijn om te lezen dat jullie je allemaal goed voelen (op een blessure na). We wensen jullie een goede jaarwisseling toe en alle goeds voor 2017, in de USA maar later ook weer in Holland. Liefs.
  7. Karen:
    24 januari 2017
    Goedemorgen,

Wat leuk om dit allemaal te lezen!
    En wat een prachtige foto's!