2 weken Amerika

22 juli 2016 - Fort Bliss, Texas, Verenigde Staten

We zitten nu bijna twee weken in Amerika maar het voelt als misschien wel een maand. Wat veel indrukken, maar ook veel afspraken en geregel.  We wonen in een heerlijk huis met een zwembad in de tuin waar je vanwege de enorme warmte, wel over de 40 graden, heerlijk elke dag in gaat.

Ondanks de drukte  voelt het nu nog wel als een heerlijke vakantie. Dat maakt dat je het niet voelt als een vreemde plek waar je je nu nog niet thuis voelt. Dat komt door het vakantie gevoel maar ook door het welkom dat we van andere Internationals hebben gekregen en het mooie dat er al een Nederlands gezin hier gevestigd is voor 2 jaar . Zij hebben ons ook enorm geholpen met de voorbereidingen en je weet dat je altijd een iemand kan benaderen  als je met  vragen zit. En dat is een lekker gevoel.

In het begin voelde het een beetje overweldigend om direct al met anderen in contact te komen. Je kunt maar 1 keer een eerste indruk maken :). En dan net  een dag in Amerika en direct al andere Internationals ontmoeten. Wat zullen ze van je vinden, wat verwachten ze van je. Toch onzeker. Maar zo niet nodig. Nu al hele leuke contacten opgedaan. Iedereen zit hier in het zelfde schuitje. En dan verneem je ook dat er veel overeenkomsten zijn. Moeders die zich druk maken of de kinderen wel vrienden maken. Omdat je hun vooral ook een leuk jaar gunt. Wij hebben ze toch wel uit een vertrouwde omgeving gehaald. Deze overeenkomst bind. Je voelt met elkaar mee en iedereen wil een leuk jaar. Het is leuk om te zien dat de kinderen al heel snel leuke contacten maken. Je wordt regelmatig uitgenodigd. We hebben al een poolparty gehad, BBQ's Oftewel al hele leuke dagen. En de vrouwen samen hebben ook al leuke activiteiten gepland.

Ron gaat elke dag naar school. De eerste week gelukkig maar halve dagen zodat hij mij een beetje weg wijs kon maken in El paso. Maar hij is elke dag thuis en dat voor een jaar lang. Dat is heerlijk voor mij maar ook voor de kinderen.

Sander is direct al begonnen met het halen van zijn rijbewijs. Hij gaat  3 weken naar theorie les. In de eerste week gaat dit vooral over regels. Hier heeft hij 3 testen over gekregen en met een positief resultaat afgesloten. Nu heeft hij  zijn tijdelijke rijbewijs gehaald. De andere twee weken theorie gaan over situaties op de weg. Met zijn tijdelijke rijbewijs mag hij al rijden. Hij krijgt nu rijles van ons en binnen een half jaar moet hij afrijden en dan krijgt hij een rijbewijs waar hij mee mag rijden maar altijd met iemand die een volwassen rijbewijs heeft. Dat volwassen rijbewijs krijg je als je 18 bent. Maaike kan straks als ze 18 is  in 1 dag haar theorie en volwassen rijbewijs halen.

Maar voordat we alle papieren bij elkaar hadden voor het halen van Sander zijn tijdelijke rijbewijs was heel Amerikaans. We zijn er 3 keer geweest en elke keer was er wel weer een ander papiertje wat niet op orde is. Dat komt voor een gedeelte omdat je heel veel papieren moet hebben maar ook omdat wij als niet Amerikanen niet alle papieren hebben. En dan heb je alles voor elkaar en ga je met je zoon heen , krijg je te horen dat ik niet mag tekenen maar mijn man dat moet doen. Iedereen die mij een beetje kent kan zich een beetje voorstellen hoe geïrriteerd ik was.

Afgelopen weekend hebben we al een klein beetje de omgeving verkend. We zijn naar een leuk plaatsje geweest in New Mexico. ( El Paso ligt direct aan de staat New Mexico) genaamd Mesilla. Dit heeft een oud centrum waar veel leuke winkeltjes zijn met Mexicaanse invloeden.

We zijn al druk bezig met plannen voor de wat langere trips. In september hebben we een lang weekend en dan gaan we er echt op uit.

Dus terugkijkend naar afgelopen twee weken kunnen we alleen maar zeggen dat het leuk is. En we zijn het allemaal eens dat de ideeën die wij hadden over Amerika vanwege films e.d. aardig overeen komen. Alles is groot, van afmetingen van supermarkten tot bekers drinken,. Scholen zien er uit zoals in de films. Amerikanen zijn heel beleefd en vriendelijk( daar kunnen wij als Nederlanders nog wat van leren) maar zitten nooit in hun tuin. Wij zijn de enigen in de buurt die heerlijk hele dagen op het terras zitten of in het zwembad liggen. Je ziet helemaal niemand anders , zelfs niet als de temperatuur afneemt. Ligt dat nu aan mij of aan de Amerikanen.

1. Ans en Kees:
    23 juli 2016
    Heerlijk verhaal!! Geweldig dat jullie je al thuis voelen! Sander: gefeliciteerd met je "bijna-rijbewijs"!! Knap hoor!!
  2. Annet:
    23 juli 2016
    Mooi om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie beleven.
  3. Gerrie otterman:
    24 juli 2016
    Hallo allemaal : gelukkig alles goed daar! Mooi om je verhalen te lezen . En al gewend aan het " grote " in Amerika. Sander gefeliciteerd met je "rijbewijs". En Agnes en Maaike gefeliciteerd met jullie verjaardag ! Lekker buiten natuurlijk :wat een temp daar. lieve mensen groetjes daar en tot de volgende keer. xx
  4. Jaap en Annie Wilting:
    25 juli 2016
    Agnes en Maaike; alvast gefeliciteerd met jullie verjaardag! Een dag vol herinneringen natuurlijk!
    Leuk dat we op deze manier met jullie mee kunnen 'kijken'.
  5. Gemeente Dalfsen:
    22 augustus 2016
    Geachte familie Jurriëns,
    Zouden jullie contact willen opnemen met de gemeente Dalfsen?
    [email protected] of 140529